doctor strange multiverse review

Thar-filmrecension: Inställningen är den verkliga hjälten i denna Anil Kapoor, Harsh Varrdhan Kapoor-film

Thar har många element som trängs för vår uppmärksamhet: en liten utpost i en gränsstad, en mystisk främling, ett par poliser och en serie kroppar som töms på livsblod, förfaller, dör. Men det här är en av de filmer där miljön är den verkliga hjälten – “marusthalen” (öknen) som sträcker sig så långt ögat kan se, sönderfallande fort, kala träd som ger mager skugga, oförsonlig, hård skönhet. Detta fantastiska landskap och det hemsökande ljudlandskapet blir platsen för en “bawandar” (storm), som en huvudperson beskriver den, som blåser bort allt i dess spår. Dessa syner och ljud av Thar kommer att stanna hos mig, även när jag tjafsar om en del av det.

Den här filmen skulle ha kallats en spagettiwestern på den tiden när Sholay (1975) släpptes. Filmskaparna är medvetna om hur mycket Thar, som utspelar sig 1985, påminner oss om OG-desi western – en balkong med en kvinna som tittar över den, öknens flammande ljus, de beväpnade männen som klapprar på hästar och de pigga fiolerna. Och ifall vi har tappat det ur sikte, funderar inspektör Surekha Singh (Anil Kapoor), som gillar att vara förklarande, högt om det inte handlar om skurken Gabbar längre, men kanske om Jai och Veeru, eller till och med Basanti, eller du vet du, Ramlal?

Efter att ha trott att han har grumlat vattnet tillräckligt (dialogerna är krediterade till Anurag Kashyap, som förmodligen flinade när han skrev denna och andra salta, invektivladdade rader i filmen) polisen som har hållit fast vid sitt jobb utan att få befordran , återgår till jobbet: vem ligger bakom morden?

Som i alla goda westerns svänger misstankens nål mot den nästan tysta outsidern, som frekventerar ett litet matställe som drivs av en glad kille i hängslen. Siddharth (Harsh Varrdhan Kapoor) bär “khakee” och ockra, som matchar filmens färger, och korsar området i en lerig jeep. Vem är den här killen? Är han verkligen en antikhandlare som han påstår sig vara? Eller är det något mer läskigt på gång? Det finns drogodlare och smugglare omkring. Var det de som var ansvariga för de fruktansvärda dåden?

Samtidigt presenteras vi för de mest hemska, hemska våldsscenerna, på gränsen till tortyrporr. Och det är här filmen börjar kännas överdriven: offren, hängande i taket, blod som rinner ut ur flera öppningar (jag kommer aldrig att kunna se en råtta igen på samma sätt), ber om nåd om och om igen. Då är vi stela och förbi omhändertagande. Ett välbedömt mysterium avslöjar sina kort vid rätt tidpunkt. I Thar kommer det lite för sent. Däremellan slängs en tråd med “afeem” (opium) smugglare från Pakistan och deras medbrottslingar på den indiska sidan. Men dessa trådar passar inte riktigt ihop tillräckligt bra, och filmen känns, trots alla dess briljanta tekniska specifikationer, underväldigande .

På en plats som känns så verklig verkar många av skådespelarna ympade. Gänget menat att vara lokalbefolkningen (Jitendra Joshi och Sanjay Bishnoi bland dem) ser ut som om de skulle kunna tillhöra, men även de sticker ut när de ställs mot byborna som prickar flera scener. Fatima Sana Shaikh gör oss medvetna om att hon har dolda känslor, men hon påkallar uppmärksamhet och hennes dräkt känns som en kostym. Och Harsh Varrdhan blir för oberörd även när han delar sin turbulens. Däremot glider Anil Kapoor, även om den inte verkar rustik nog, smidigt genom filmen, sicksackar, skjuter, förbannar flytande: han är filmens slitna, trötta moraliska centrum, och han ducka inte en enda kula.

Den bästa prestationen kommer från Satish Kaushik: som polis i lägre kast vars uniform är en sköld på mer än ett sätt, är Bhure ett med “thar”. Det är här han kom ifrån, och det är dit han går.

Thar filmregissör: Raj Singh Chaudhary
Thar filmskådespelare: Anil Kapoor, Harsh Varrdhan Kapoor, Satish Kaushik, Fatima Sana Shaikh, Jitendra Joshi, Sanjay Bishnoi, Sanjay Dadhich, Mukti Mohan