A24's ‘Men’ Review – Alex Garland Unsettles With Surreal Folk Horror!

A24:s “Män”-recension – Alex Garland oroar sig med surrealistisk folkskräck

Direktör Alex Garland etablerade en distinkt förkärlek för surrealistisk genrepris i bara två funktioner, Ex Machine och Förintelse. I hans senaste, Män, filmskaparen försöker sig på mer okomplicerad skräck, genomsyrar folkskräcken med sin distinkta stil. Det resulterar i en mer svårfångad ansträngning som tar sin tid med en uppmätt oroande fram till en vansinnig, oförglömlig tredje akt.

Harper (Jessie Buckley) drar sig tillbaka till den engelska landsbygden för att läka och börja på nytt i kölvattnet av sin man James’ (Paapa Essiedu) tidig död. Godsets ägare, Geoffrey (Rory Kinnear), ger henne obekvämt en rundtur på platsen och lämnar henne sedan för att ordna sig. Men Harpers planer på lugn och ro krossas snabbt när en promenad genom grannskogen fångar någon som verkar förfölja henne. Oroväckande rädsla eskalerar till en fullskalig mardröm för Harper, vilket tvingar henne att konfrontera inre och yttre rädslor.

Garland tar en mer strömlinjeformad inställning till Harpers berättelse. Även om det är okomplicerat, utvecklas hennes förflutna långsamt, skarvas med en allt mer osäkra nutid. Harpers promenader in i den närliggande byn resulterar i olika möten med män, alla spelade av Kinnear. Varje nytt möte och samtal personifierar olika oro eller rädslor och könsindelning.

Vad som är mindre okomplicerat är bildspråket och symboliken som är laddad genomgående. Harper bär rosa och jordnära toner, och stugans väggar är blodröda. Det står i kontrast till den frodiga grönskan utanför. Den gröna mannen, flytande maskrosfrön, ett äppelträd och becksvarta tunnlar mitt i en smaragdgrön skog antyder allt en större fertilitetstung mytologi. Det finns en avsiktlig gåtfull egenskap i den övergripande mardröm som Harper befinner sig i, en som är mycket större än det inhemska trauma som ledde henne till denna punkt. Garland vill att publiken ska koppla ihop dessa brödsmulor på egen hand. Mäns immateriell, arthouse-stil kommer att polarisera.

Buckley tar upp Harpers inneboende konflikt till ytan med skicklig och diskret nyans. Den här huvudpersonen är i krig med sig själv och kämpar med skuldkänslor och ånger som krockar med en nyvunnen känsla av frihet. Den lättnad hon känner står i strid med kvardröjande frågor som härrör från tragedi. Att Buckley är den jordade karaktären mot Kinnears komplicerade jonglering med flera karaktärer betyder att han konsekvent hotar att stjäla filmen under henne. Speciellt med tanke på var han tar dessa karaktärer. Där Buckley imponerar, häpnar Kinnear och tänjer på gränserna; skådespelaren gör ett starkt argument för varför han är en av de bästa som jobbar idag.

När det gäller skräcken väljer Garland en långsam uppbyggnad av oroande rädsla. Den slingrar sig med ökande tryck, ökar i skrämmer och intensitet tills den exploderar i en vansinnig, häpnadsväckande tredje akt som svänger in i Grand Guignol. Det är en djärv final full av “holy shit”-ögonblick som tillfredsställer ur skräcksynpunkt, vilket gör att de övergripande teman fullbordar. Garland är mindre framgångsrik när det gäller att föra Harpers båge till ett tillfredsställande eller helt sammanhängande slut.

Det är i slutändan hur Garland försöker förena Harpers historia med den stora bilden som smutsar ner ett härligt olöst stycke folkskräck. Garland levererar en imponerande showstopper och visar en förmåga för skräck och atmosfär. Enbart mardrömsbränslet garanterar Män är en framgång oavsett hur svår den är, men Buckley och Kinnear är kraftpaket som håller dig stadigt i sitt grepp. Garlands anslutning till det abstrakta kommer att vara splittrande, men de som inte har något emot gåtfulla nedgångar till surrealistisk, ohygglig skräck kommer att tycka att detta är en resa värd att ta.

Män premiär på bio den 20 maj 2022.

#A24s #Mänrecension #Alex #Garland #oroar #sig #med #surrealistisk #folkskräck