modern love mumbai review

Modern Love Mumbai recension: Amazon Prime-serien får dig att bli kär i staden igen

Sex kärlekshistorier. Sex hyllningar till Mumbai. Modern Love, den vansinnigt populära NYT-kolumnen som filmades som en serie som utspelar sig i New York, har nu en Mumbai version, staden som är soul-syster till NYC på många sätt – i sin förmåga att absorbera de miljoner som fortsätter att strömma in, lägga till dem som redan är där, anstränga sig på focken. Vart går du, förutom vid havet, för att få lite luft, lite dalliance, en välbehövlig paus från dagliga stridigheter? Och till berättelser som ger hopp.

Inte för inte, som klichén lyder, är Mumbai den mest kosmopolitiska av alla indiska städer. Även med parochialism som smyger sig in, sträcker den ut sina munficenta armar till migranter från hela landet som underkastar sig hennes kaotiska famn, eftersom det ger dem en chans att vara något de inte är, kanske att drömma och ett sätt att uppfylla dem.

En blyg nybliven kille ger sig ut på en springtur på morgonen och fantiserar om en äldre kvinna (Sarika) under dagen, även när han staplar upp det ena avslagsbrevet efter det andra på jakt efter det svårfångade jobbet. Nyhetsflash, det gör hon också. Manzu (Pratik Gandhi) är i garderoben och avvärjer äktenskapsförslag från sina oroliga föräldrar: kommer hans sjuka mormor (Tanuja) att befria honom för att frossa i hans enda sanna kärlek? Den oväntade kopplingen mellan en nöjd-att-vara-i-Thane-pojke och söker-efter-rätt-någon stadstjej (Masaba Gupta) utspelar sig i virvlar av konversationer (Richard Linklater mycket?) över omtanke om miljön och välsmakande missal: är det något av en kuriosa, eller kommer de att kunna hålla sig till det? En possessiv mamma (Yeo Yann Yann) av kinesiskt ursprung håller fast vid sina traditioner och sin son (Meiyang Chang) samtidigt som den avvärjer en “vegetarisk daayan” (Wamiqa Gabbi). En lyhörd ung kvinna från Kashmiri (Fatima Sana Shaikh) lär sig glädjen med att vara fri när hon navigerar på det oöverstigliga avståndet mellan Mumbais håliga jhuggis och snygga höghus. Och a mycket gift par (Arshad Warsi och Chitrangda Singh), han är en permanent “lateef”, hon är en knorrande mamma begravd under krav från “pati” och “bachcha”, försöker hitta sin författarmojo – den förtjusande Warsi som ger ifrån sig nyanser av en Amol Palekar karaktär i en Basu Bhattacharya-uppsättning i Bombay-film, den där regissören som skapade moderna romantiska klassiker förr i tiden i en stad som brukade vara.

Jag har en vän som skrattar åt mig varje gång jag berättar för henne att Mumbai är den enda sanna “mahanagar” (metropol) som Indien har. I mitt huvud säger jag åt henne att vara tyst och låta mig suga in den elektriska, saltfyllda luften i denna stad som aldrig sover. Stämmer dessa berättelser med staden de utspelar sig i? Mumbai är en svår handling att följa. Fick jag samma tillgivenhet när jag såg den här serien? Kanske inte hela vägen, nej. För i några segment är troperna inte tillräckligt fräscha, trots försöket att ge handlingarna nya inställningar. Och vissa sträcker ut den centrala inbilskheten lite för länge, taggade av mysiga filosofiska slutnoter med bumper-sticker.

Ändå har varje berättelse något unikt Mumbai över sig – att göra anspråk på Sea Link i ett ödmjukt fordon som inte är tillåtet på den, ett streck genom staden i ett lokaltåg (om du inte har gjort en av dessa, har du t levde, även om du dyker upp, krossad, på andra sidan), det inre arbetet i en Bollywood-musikstudio, krigförande filmregissörer som anklagades av hoppfulla sångare som bältar ut sina varor i urinaler (ja, en sann urban legend). Och några har element som vi kanske inte har stött på tidigare: en Sardar (Naseeruddin Shah) som förstår kinesiska (kantonesiska?) och universella mänskliga känslor, till exempel.

Och överlag, trots en niggle här och där, gör ‘Modern Love Mumbai’, producerad av Pritish Nandy Communications, vad den ska. Det ger oss några karaktärer som vi börjar tycka om allt eftersom: Fatima Sana Shaikh börjar extremt upphetsad och är så extra att du längtar efter att säga åt henne att lugna ner sig, men sedan sätter hon sig till ro med sin livfulla, fysiska prestation. Den verkliga kocken Ranveer Brar, som länge har förvandlat vart och ett av sina YouTube-matlagningsavsnitt till en akt, är ingen skådespelare, inte åtminstone ännu, men kompenserar för det genom sin närvaro på skärmen, även om den mest utmärkta Pratik Gandhi måste lär dig hur du verkligen kan njuta av en köttig “nihari” innan vi tror att han kan. Sedan finns det artisterna som vi är programmerade att gilla: det är underbart att se sådana skådespelare som Tanuja och Sarika få något riktigt att göra.

Och när du ser att paret äntligen får en stund för sig själva på Marine Drive, och skapar sin egen integritet i de flesta offentliga utrymmen, blir du kär i Mumbai igen.

Modern Love Mumbai skådespelare: Sarika, Tanuja, Pratok Gandhi, Masaba Gupta, Fatima Sana, Shaikh, Meiyang Chang, Arshad Warsi, Wamiqa Gabbi, Chitrangda Singh
Modern Love Mumbai regissör: Sex segment, regisserad av Alankrita Srivastava, Dhruv Sehgal, Shonali Bose, Hansal Mehta, Vishal Bhardwaj, Nupur Ashthana