Konversationer med vänner är långsamma, solipsistiska och självbelåtna – recension

Det är en allmänt erkänd sanning – åtminstone bland människor i en viss ålder och socioekonomisk demografi – att Konversationer med vänner är Sally Rooneys bästa roman, en debut överlägsen dess hyllade uppföljare, Normala människor. Så det är ingen överraskning att BBC återvänder till det territorium som skapade 2020-talet Normala människor en av de första verkliga träffarna av lockdown, en Tiger King för generationen som glatt slösar bort sina bolånepengar på gurkmeja-lattes. Konversationer med vänner återbesöker formeln så troget att inte ens frånvaron av någon narrativ kontinuitet inte kan förhindra denna känsla som en uppföljare.

Konversationer med vänner följer Frances (nykomlingen Alison Oliver) och Bobbis trassliga liv (Amerikansk honung‘s Sasha Lane), som är bästa vänner, före detta älskare och, till deras eviga skam, performancepoeter. “Ni är ganska intensiva tillsammans,” Nick (Favoritens Joe Alwyn) konstaterar, efter att duon blivit bjudna på middag av sin fru Melissa (Flickor‘ Jemima Kirke). Nick och Melissa, en skådespelare respektive författare, blir källor till fixering för flickorna. Frances utvecklar en alltförtärande, och mycket belönad, förälskelse i Nick, medan Bobbi driver med i flirtig replik med Melissa. “Kan du verkligen föreställa dig dem på egen hand?” frågar Bobbi, när hon och Frances kommer ångande in i detta äktenskap.

Som tittare behöver vi inte (även om vi kanske vill). Konversationer med vänner är en invasionshistoria: Frances och Bobbi blåser in som en hård vind från Irländska havet. Frances, en självkänd kommunist, blir helt månig över parets möbler från mitten av århundradet. “Ditt hus är väldigt coolt”, säger hon. “Ni två är så vuxna”, tillägger Bobbi. Den glansiga faner av Nick och Melissas liv – den väsentliga kapitalistiska impulsen att konsumera och äga – är showens centrala, men agnostiska, kritik. På frågan varför hon skriver poesi, svarar Frances att hon gillar “förgängligheten av det”. “Jag känner mig lite illamående när jag tänker på att det varar för evigt”, tillägger hon. Så småningom finner hon sitt sinne, sin kropp, sina upplevelser, allt kommodifierat av hennes affär med Nick. Cue mycket olycklig begrundande av mänsklighetens terminala tillstånd av misär.

Berättelsen är Frances’s, och Alison Oliver – alla oroliga läppbitande och nerviga torra svalor – bär mer än stycket. Hon är en ensam keltisk närvaro i en produktion som känns påfallande de-irished: Bobbi är nu amerikan och Melissa engelsk. Dessa föreställningar känns väldigt mycket inom skådespelarnas etablerade gränser (oh wow, det är Jemima Kirke som spelar en kvinna som maskerar sin sårbarhet med högljutt självförtroende!) men det finns en mängd karisma som går runt. Londonpojken Joe Alwyn (som ser kusligt ut, måste man säga, som en golden retriever) påverkar en irländsk lilt så subtil att den nästan inte går att upptäcka, men lyckas fånga något av Nicks sexlösa sexighet (som en påläst, känslomässigt manipulativ Ken docka).

Konversationer med vänner är lång. Serien pågår i 12 avsnitt. Min brittiska utgåva av romanen har 321 sidor, vilket betyder, olika boffins försäkrar mig, att varje avsnitt representerar cirka 27 sidors action. Problemet med utdragning (eller kompression) är endemiskt i anpassningen av romaner, men takten i Konversationer med vänner känns så överseende smäktande, miljön (vare sig i Irland eller Kroatien) så förtryckande repetitiv, att effekten i bästa fall är hypnotisk och i värsta fall sövande. “Det är en riktig pjäs”, säger Nick om Tennessee Williams Katt på ett varmt plåttak, “där saker händer.” Detta, verkar det stolt meddela, är motsatsen.

Även om det utan tvekan är långsamt, solipsistiskt och självtillfredsställande, har showen en omgivande tilltalande. Det är en TV som är designad för att ses i ögonvrån när du bläddrar genom Instagram och tittar in på främlingar på två skärmar samtidigt. Och om utsikten att se livet för en grupp ganska berättigade millennials nystas upp i en takt närmare kapten Tom än Mo Farah inte upphetsar dig, finns det massor av närbilder av vackra människor som kysser för att hålla dig distraherad. I slutet, Konversationer med vännersom dess karaktärer, har inte så mycket att säga, men tar sin tid på att säga det.

#Konversationer #med #vänner #är #långsamma #solipsistiska #och #självbelåtna #recension