Emmy Rossum i Peacocks "Angelyne": TV-recension

Emmy Rossum i Peacocks “Angelyne”: TV-recension

För invånare i Los Angeles, en i-the-wild Angelyne iakttagande är en övergångsrit, som en jordbävning eller att fastna i de extra långa In-N-Out-linjerna efter en prisutdelning.

Och, precis som pommes fritesens konsistens på In-N-Out, kan det vara svårt att förklara Angelyne – den andiga, artificiellt förstärkta “billboard-berömda” korsningen mellan Barbie och Marilyn Monroe – för utomstående.

Angelyne

Poängen

Peacock är välkommen att sätta “Jo, det blir bättre” på en skylt.

Sändningsdatum: Torsdag 19 maj (Peacock)

Kasta: Emmy RossumMartin Freeman, Alex Karpovsky, Hamish Linklater, Charlie Rowe, Lukas Gage, Michael Angarano, Molly Ephraim, Philip Ettinger, Antjuan Tobias, Tonatiuh och David Krumholtz

Skapare: Nancy Oliver

Showrunner: Allison Miller

“Nej nej nej. Det är så de ska vara.”

Viljan att förstå Angelyne var drivkraften bakom Gary Baumär fantastiskt Hollywood Reporter funktion “Mysteriet med LA Billboard Diva Angelynes verkliga identitet är äntligen löst,” vilket lämnade vissa läsare upplysta och andra som beklagade att om den berömda för att vara känd legend inte ville att hennes “sanning” skulle avslöjas, borde det ha varit hennes val.

Det är push-and-pull bakom Peacocks begränsade serie Angelyneskapad av Nancy Oliver och utvecklad och driven av Allison Miller. Angelyne är en typisk Hollywood-berättelse om prestanda, återuppfinnande och självuttryck, ett underhållande metaperspektiv på underhållningsindustrin som en drömfabrik där “stjärnor”, lika mycket som filmer eller tv-program, kan vara den färdiga produkten i slutet av löpande band. Smartheten av Angelyne kommer och går och dess intellektuella poäng sträcker sig från insiktsfulla till halvdana i vad som i slutändan känns som en Charlie Kaufman-lite långfilm som sträcks ut – tack och lov bara till fem timmar – av kraven från strömmande tv.

“Välj din egen verklighet” föreställningen om Angelyne – där hon (lekade under ökande lager av latex av Emmy Rossum) försöker desperat att behålla kontrollen över sin berättelse och även över en imaginär dokumentär om hennes liv genom interjektioner, korrigeringar och nyckfull fabulism – är bra.

Det är inte samma sak som att ha en berättande struktur, och Angelyne saknar tydligt struktur. De två sista avsnitten, baserade på upplevelsen av en ung filmskapare (Lukas Gages Max Allen) som försöker göra en film om Angelyne och sedan fokuserar på avslöjandena i Baums (Alex Karpovsky som omdöpt till Jeff Glaser) artikel, är målmedvetna och ibland förtjusande konstig. Framför allt ger de Rossum det nyanserade materialet som krävs för prisspelet som helt klart är poängen med hela strävan. De tre första avsnitten slingrar sig och plågas av några verkligt livlösa framträdanden från de flesta av seriens manliga “huvudroller”. De hade kanske gränsat till outhärdliga om jag inte tittade av professionella skäl.

Det ägnas en timme åt Angelynes tidiga 80-tals ansträngningar att fronta ett postpunkband, med hennes feminina list för att manipulera gitarristen Cory (en förglömlig Philip Ettinger) och keyboardisten Freddy (en ännu mer förglömlig Charlie Rowe) för att bli mittpunkten av deras tvivelaktiga musik och deras reklamkampanj. Det spenderas två timmar med Los Angeles tryckerimogul Harold (en överkvalificerad Martin Freeman), som blev Angelynes skyltchef, och Rick Krause (Hamish Linklater), som blev hennes assistent och fanklubbchef.

Nästan alla medlemmar i skådespelaren, från Rossum och neråt, drunknar i tvivelaktigt (särskilt när de blir äldre) smink, löjliga peruker och töntiga accenter eller röstpåverkan, och till viss del kan jag acceptera att det är avsiktligt. Angelyne, som en offentlig person, är ett porträtt av eskalerande absurditet. Men när hon väl existerar i ett universum där Linklater har en Dorothy Hamill-frisyr och en heliumröst, har Freeman en stram judisk och en outplacebar accent, och varje skådespelare som förekommer i de senare delarna av mockumentären har åldrats i vad som känns som en parodi på Det här är vi, det måste åtminstone delvis vara en dubbelmoral som gör att vi dömer henne och inte dem. Hollywood gör dumma saker mot människor och får människor att göra dumma saker mot sig själva, och kanske är det upplysande att acceptera Angelyne som affischflicka för den kulturen.

Och med den standarden är den vanliga kritiken att hon blev ikonisk för att inte göra någonting felaktig. Som tolkats av manus och av Rossums utomordentligt generösa prestation, är Angelyne alltid med på skämtet – det är inte alltid tydligt när man ser riktiga intervjuer – och har alltid kontroll över konsten. Det är sanningen som hon inte kan kontrollera, vilket är det som gör Jeff/Gary och Max till ett sådant hot. Serien låter Angelyne styra sin egen presentation i tre timmar, vilket jag skulle beskriva som ett empatiskt val men också dåligt berättande eftersom de första tre timmarna innehåller kanske 45 minuter av kumulativa idéer och fjärde murbrytande glädje.

Det enda sättet jag kan motivera det första avsnittet i mitt sinne är att författarna måste ha trott att de hade åtta eller tio timmar på sig att lägga på den här berättelsen och att ingen hade hjärtat att säga, “Ja, det här är inte tillräckligt underhållande för alla den här gången.” Det är som om Angelyneliksom ämnet, vill inte nödvändigtvis att du ska hålla fast vid sanningen.

Som karaktär gränsar Angelyne till kritikerbevis. Rossum är exceptionell i de tidiga stadierna av Angelynes liv, när det finns en person som känns igen under förstärkningen, men hon blir allt mindre bekväm och mer dödögd när skådespelerskan tappar bort sig i kostymen och rösten går från en akt till en tecknad film. . Men det är patoset för Angelyne som karaktär också. Angelyne ville bli något hon inte var, hon gjorde sig till den grejen och då insåg hon att hon inte nödvändigtvis hade något att göra när hon väl kom dit, så hon blev aggressivt driftig. Det finns en tolkning där det är en sorglig resa, men det är inte så Rossum spelar det och till och med Baums exposé når bara roten till “före” Angelyne. Hur Angelyne är idag när hon går hem efter en dag med att köra runt i sin rosa Corvette och sälja varor ur sin bagageutrymme är ett intakt mysterium, och Rossum skyddar det, på gott och ont.

Det stödjande gipset används i allmänhet svagt. Alla dessa män i de första avsnitten är utbytbara. David Krumholtz får seriens “och” kredit för att ha sett förvirrad ut i kanske fem minuter i det fjärde avsnittet och jag undrar om det någonsin fanns planer på att använda honom mer. Michael Angarano, bron mellan detta och fantasin om geriatrisk kosmetika Det här är vi, är något påverkande i några spridda scener som en man från Angelynes förflutna utan karaktärsdrag. Karpovsky gör faktiskt en kuslig bild av Gary Baum, även om det är den sortens sak som kan spela bättre vid personalvisningar av serien eller familjeåterföreningar än i världen i stort. Mitt favoritframträdande i showen kommer från Molly Ephraim som Harolds skådespelerska dotter, som har en välförtjänt förbittring för Angelyne eftersom deras strävanden efter Hollywood-synlighet är så lika och deras tillvägagångssätt är så olika.

Regissörerna Matt Spicer och Lucy Tcherniak kan inte alltid bygga fart i seriens tröga premiärer, men allt eftersom serien blir slingrigare, med sci-fi-element och brechtiansk teatralpastisch, håller de i blandningen mellan drama, komedi och vad som helst. tillsammans. Angelyne är också en mycket bra Los Angeles-show, särskilt i dess användning av nedgångna Hollywood-platser, såväl som scener inspelade i det gamla Hollywood Reporter kontor (om du kisar åt rätt håll kan du kanske se mitt skrivbord). Och om geografisk äkthet och visuell nyckfullhet ibland lyfter upp den verkliga historien om dess hjältinna? Det är precis vad Angelyne skulle vilja.

#Emmy #Rossum #Peacocks #Angelyne #TVrecension