Recension |  'Downton Abbey'-uppföljaren levererar fanservice av bästa slag

Recension | ‘Downton Abbey’-uppföljaren levererar fanservice av bästa slag

Platshållare medan artikelåtgärder laddas
(3 stjärnor)

Skamlös fanservice verkar vara det avgörande kännetecknet för sommarens största franchisefilmer, med “Doktor Strange i galenskapens multiversum” sätter en hög (eller är det låg?) ribban i sitt försök att tillgodose inbitna fans av Marvel Cinematic Universe på bekostnad av mer avslappnade tittare. Den länge försenade uppföljaren “Top Gun: Maverick”, som öppnar den 27 maj, kommer att följa efter i sin önskan att ge anhängare av originalet från 1986 exakt vad de längtar efter: naken emotionalitet och stridsflygplan.

På samma sätt inleds veckans “Downton Abbey: A New Era” – den andra filmens spinoff till den långvariga tv-såpan om upp- och nedgångar, romantiska och andra, för en familj av brittiska aristokrater och deras tjänare – med ett dubbelbröllop scen som sätter tonen för flera publikbehagliga kopplingar som snart kommer att följa. Vi är uppfostrade med äktenskapet mellan den före detta chauffören och änklingen Tom Branson (Allen Leech) med flickans hembiträde Lucy Smith (Tuppence Middleton), och äktenskapet mellan skytten Andy Parker (Michael Fox) och kockassistenten Daisy Mason (Sophie McShera) .

‘Downton Abbey’ är tillbaka. Filmen baserad på den brittiska tvålen är en överfylld guilty pleasure.

Dessa föreningar mellan sentimentala-favoritkaraktärer kommer inte som någon överraskning för någon som såg sista filmen. Och för dem som inte gjorde det, finns det en användbar prolog som åtföljer “A New Era”, med tillstånd av tjuven, som blev skollärare Mr. Molesley (Kevin Doyle), som effektivt rekapitulerar händelserna i det tumultartade dramat 2019, där ett besök av kungen och drottningen av England orsakade all slags uppståndelse, på övervåningen och nere, vid den titulära Downton. (Alla uppföljare ska vara så – det finns inget annat ord för det – ta hänsyn till sin publik.)

Men dessa inledande kärlekshistorier är bara aptitretare till huvudrätten av romantiska intriger på menyn i denna välsmakande soufflé från 1928, som handlar om möjligheten till en vecka av passion, cirka 60 år tidigare, mellan allas sanna favorit, matriarken Violet Crawley , aka, änkegrevinnan av Grantham (Maggie Smith), och en mystisk fransk markis. Inte förr har Molesley avstått från sin inledning förrän familjen Crawleys advokat (Jonathan Coy) anländer till Downton med avslöjandet att grevinnan har testamenterats till en villa på den franska rivieran av en nyligen avliden adelsman, uppenbarligen någon som en gång var förbannad med Lady Grantham i tidiga dagar av hennes äktenskap.

Spekulationerna florerar om arten och omfattningen av detta hemliga förhållande, och om änkegrevinnans son Robert (Hugh Bonneville) verkligen kan vara – quelle horreur! — halvt franskt. Denna bomb utlöser en resa till södra Frankrike av de flesta Crawleys; det är en helt absurd handling av serieskaparen Julian Fellowes – endast nödvändig som en ursäkt för att variera sceneriet. (Och i det måtto är det en fantastisk framgång.)

21 sommarfilmer för att få dig entusiastisk över att gå på bio igen

Under tiden, hemma, lämnas Roberts dotter Mary (Michelle Dockery) för att övervaka ett filmteam som har hyrt ut Downton för inspelning, i utbyte mot en avgift som täcker reparationer av herrgårdens läckande tak. Detta ger också regissören Simon Curtis möjlighet till lite komisk lättnad: Mindre karaktärer vandrar in på inspelningsplatsen medan kameran rullar, och den underbara huvudkvinnan (Laura Haddock) upptäcks ha den gnällande Cockney-talande rösten som en Eliza Doolittle när produktionen växlar från en stumfilm till en talkie. Flirtar förekommer mellan vissa medlemmar av Crawley-familjen och personalen och två medlemmar av filmteamet: dess stiliga regissör (Hugh Dancy) och den debonair ledande mannen (Dominic West). Handlingen i berättelsen växlar fram och tillbaka mellan de två lokalerna, Downton och Frankrike.

Filmens underrubrik hänvisar mest explicit till tillkomsten av talkies, som precis höll på att bli en grej i slutet av 1920-talet. Men “A New Era” har flera andra betydelser också, inklusive filmens budskap om gaytolerans (förmodligen något anakronistiskt för tiden). Till den homosexuella butlern Thomas Barrow (Robert James-Collier), vars berättelse om obesvarad kärlek var en framträdande plats i den förra filmen, kommer äntligen utsikten till lycka. “Jag önskar dig all lycka som denna grymma värld har råd med”, säger Lady Mary till honom, utan att erkänna att hon egentligen inte säger så mycket.

Men det finns också andra dramatiska nedläggningar, som inte bara signalerar början på en ny tidsålder utan, oundvikligen, slutet på en gammal. Undertiteln hänvisar inte bara till skymningen på 1920-talet utan till ett vaktbyte även i denna underhållningsserie. I den meningen kanske “Downton Abbey” inte riktigt ger sina fans vad de vill ha, utan vad de alltid har behövt acceptera i denna episka saga: att tiden inte står stilla.

PG. På områdets teatrar. Innehåller några suggestiva referenser, starkt språk och mogna tematiska inslag. 124 minuter.

#Recension #Downton #Abbeyuppföljaren #levererar #fanservice #bästa #slag