Dhaakad review 1200

Dhaakad-filmrecension: Kangana Ranaut, Divya Dutta gör det tunga lyftet i den här smarta actionfilmen

En smart actionfilm som också är sammanhängande är en svår nöt att knäcka även för Hollywood. Dhaakad då är det en prestation, att få rätt på dessa två saker, att kasta melodraman för att släppa blod, att ta sig till den relativt nya platsen Bhopal och dess omgivningar, att få rätt stämning genom att doppa ner i kolgruvorna där, och till och med ger oss en glimt av livet i den staden med dess blandade samhällen, som sömlöst lever tillsammans. Det borde inte vara så ovanligt, men det är det.

Och även om mycket har sagts om att Dhaakad (ett fantastiskt namn) är Indiens sällsynta kvinnocentrerade actionfilm, finns det faktiskt två kvinnor som gör det mesta av det tunga arbetet här, och ganska enkelt – Kangana Ranaut som huvudpersonen Agent Agni, och Divya Dutta som Rohini, hjärnan, det ekonomiska sinnet, känslomässigt stöd och mycket, mycket mer av en kriminell ring som handlar med kol och handel med kvinnor.

De två konfrontationerna mellan Agni och Rohini är filmens höjdpunkter, även om Dhaakad-tillverkarna helt klart går efter Agnis stridsförmåga och Rudraveers skurkighet, spelad till hamnande övereffekt av Arjun Rampal. Vi börjar vänja oss vid den här off-kilter Rampal nu, täckt av tatueringar, ringar, pälsfodrade långa kappor och experimentella frisyrer.

SE | Dhaakad trailer här

Men överraskningen här är Kangana Ranaut, som är mycket dyster, mycket diskret som agenten som springer från ett torterat förflutet – till skillnad från hur filmreklamen kan ha föreslagit, och till skillnad från hur skådespelaren verkar se sig själv på sistone. Dutta är förstås bara bra, punkt. Och hennes Rohini är inget undantag, hennes roll som en före detta prostituerad som nu driver verksamheten med järnhand, med lite barmhärtighet och mycket list, som föreslår lager och lager som förtjänar en egen film. Nu är här en kothewali som gör smutsiga händer, pratar smutsigt och vet smutsigt, till skillnad från den orörda renheten hos en Kathiawadi.

Den enkla, okomplicerade storyn är att Agni blev agent efter en chockerande incident från barndomen, när hennes föräldrar sköts av en man som hon har ett svagt minne av. Nu leder hon byråns utredning av en människohandelsring som rinner ut från centrala Indien och når upp till Budapest (som fortsätter att dyka upp nästan som en bakgård till Bhopal) och en shejk med ursprung i Mellanöstern.

Agni leder sökandet från Budapest till Bhopal och vidare, hjälpt av en lokal Bhopal-invånare Fazal (Sharib Hashmi, familjemannens berömmelse). Agni finner sig omedelbart dragen till sin mammalösa dotter Zaira, av uppenbara skäl.

Men vad som verkade vara en snabb utvinning och avslutning visar sig inte vara så enkelt, eftersom Rudraveer och Rohini släpper lös blodbad, med hjälp av sina egna informatörer.

När filmen hamnar i vändningar och blir en enkvinnas hämndsaga erbjuder Dhaakad inga överraskningar. Vi vet att vad du än kastar på Agni så kommer hon att studsa tillbaka, hur osannolikt eller otroligt det än är.

Om filmens första 20 minuter är rip-offs av Hollywoods löpande actionthriller, där människor dödar och dör innan du ens har slagit dig ner för dina popcorn, är Dhaakads sista 20 en övning i overkill.

Att mitten håller så bra är en hyllning till dess skådespelare, dess ansträngningar att ge oss några mänskliga karaktärer och dess historia som travar fint (kredit till debuterande regissören och medmanusförfattaren Razneesh Ghai). På ett ställe får vi veta om ett medicinskt tillstånd där en persons hjärta lutar mer åt höger än normalt, vilket räddar deras liv. Dhaakad har hjärtat på rätt ställe.

Dhaakad-filmskådespelare: Kangana Ranaut, Arjun Rampal, Divya Dutta, Sharib Hashmi, Saswata Chatterjee
Dhaakad filmregissör: Razneesh Ghai
Dhaakad-filmbetyg: 3,5 stjärnor