what to watch

Panchayat S2 recension: Neena Gupta trivs när Jitendra Kumars Sachiv Ji slår sig ner i Phulera

Det har bara gått nästan två månader sedan Mishras av TVF-show Gullak tog oss in i hjärtat av småstaden Indien och deras bitterljuva kamp och segrar. Relaterad och verklig, showen lyckades en lina promenad mellan vad som är personligt och universellt för fjärde säsongen i rad. Nu ger TVF:s ännu en mästerlig presentation, Panchayat säsong två, streamad på Amazon Prime Video, mängder av inlevda ögonblick och en hjärtvärmande upplevelse som kommer att stanna hos publiken långt efter att de har sett den.

Samma by, samma skådespelare och samma temamusik, men inget som känns enfaldigt — det är det fina med Panchayat 2. Du blir lika känslomässigt investerad i livet för invånarna i byn Phulera som du var under den första säsongen. Och det finns tillräckligt med skratt på vägen.

Den första säsongen av Panchayat, med åtta avsnitt, fokuserade på den färska Abhishek Tripathi (Jitendra Kumar). Hans regeringsjobb tar honom till en liten by i Phulera as i Uttar Pradesh Panchayat Sachiv. Stadspojken kämpar för att bosätta sig i en by med dess drastiska taktskifte, strömavbrott och en annorlunda socioekonomisk verklighet. Han fokuserar sin uppmärksamhet på att klara CAT-examen så att han kan fly från Phulera. På sin resa får han sällskap av Pradhanji (Raghubir Yadav), hans fru Manju Devi (Neena Gupta), som är den riktiga pradhanen, gram sevak Vikas (Chadan Roy) och upp-pradhan Prahlad (Faisal Malik). Alla tillsammans gör hans liv enklare, och i det åttonde avsnittet kommer Abhishek äntligen att bosätta sig på Phulera.

Klipp till säsong två, där Abhishek, i de tidiga scenerna, flinar medan han får arbete gjort av arbetarna i Phulera, vilket tydligt antyder att han vänjer sig vid bylivet. Genom ett utsökt grepp om berättelsen driver författaren Chandan Kumar och regissören Deepak Kumar Mishras subtila hantering av livet för invånarna i Phulera fram den inlevda känslan av showen.

I ett fall, när hans gäster insisterar på att Pradhan Ji (Yadav) också ska äta efterrätten på sin dotter Rinkys födelsedagsfest, svarar han, “Abhi toh bohot bachaa hai, hum toh subah bhi ye hi khayenge (det är mycket kvar, jag måste äta det på morgonen också)”. Detta påminde mig om gånger när jag fick äta matrester från en fest hemma tills den blev över eller inaktuell. Ett annat roligt och relaterbart ögonblick är när en av karaktärerna sitter på sin skoter bara för att omedelbart hoppa upp när den gassande solen har förvandlat den till en kastrull. Hur kunde du inte relatera till det när du bodde i Delhis 49 graders temperatur?

Faisal Malik, Raghuvir Yadav och Chandan Roy i Panchayat 2.

Skaparna av Panchayat 2 har projicerat indiskt inland som inget vi är vana vid att se på skärmen. Det är ingen Mirzapur med sina vapen och gäng, inte heller hälsas du av vår hjälte och hjältinna dansar i sarso ke khet. Istället är det en by som tar itu med relevanta frågor som öppen avföring, alkoholberoende och installation av CCTV, men med en gnutta humor.

Den som står i spetsen för dessa frågor är Abhishek, som inte har några planer på att åstadkomma stora förändringar i byn, utan bara är skyldig och inte vill bli tillrättavisad av sin senior. Han undersöker frågan om öppen avföring först när han blir varnad om en “överraskningsinspektion”. Detta typiska administrativa tillvägagångssätt för en statsanställd är inte nytt för indier. Jitendra Kumar som Abhishek är briljant. Han skildrar frustrationen hos en blivande ungdom som fastnat på fel plats och en godhjärtad människas bekymmer i lika stora mängder. Kudos till skaparna för att de inte gav oss enaadarshwaadi‘ regeringstjänsteman, eftersom vi inte är vana att ha en.

Förutom Jitendra har hela rollistan, inklusive skådespelarna Chandan Roy, Faisal Malik, Sunita Rajwar, Durgesh Kumar och Shrikant Verma, tagit ett välskrivet, skarpt och ett enkelt men ändå charmigt manus, ett snäpp högre med sina höga prestationer.

Bland dem alla är den verkliga scen-tjuven Manju Devi, spelad av en perfekt cast Neena Gupta. Trots att hon är byn pradhan är hon glad att ta hand om sin att-göra-lista som hemmafru. Hennes man Brij Bhushan Dubey (Yadav, en annan skådespelare par excellence) är de factor Pradhan här. Men det betyder inte att hon är oförmögen att ta på sig sina officiella uppgifter, eller att hon gärna följer sin mans varje kommando.

neena gupta panchayat 2 Neena Gupta i Panchayat 2. (Foto: Amazon Prime Video)

Det är fascinerande hur hon gör det hon känner är rätt, oavsett om det är att hitta en brudgum till sin dotter eller att förhandla om priset på lera som byns pradhan. I ett ögonblick säger hon till och med till Brij Bhushans vän, som har kommit hem, att hämta tallriken han har ätit i och hålla den borta. Hon är inte ens rädd för den känslolösa MLA som förolämpar sin man och andra nära henne och visar honom sin plats i hennes oefterhärmliga stil. Det är bra att se Gupta få mer skärmtid den här säsongen, för hon tillför så mycket råhet och nyans till sitt framträdande.

Den enda hickan kommer när berättelsen slingrar sig till en tragedidrabbad Prahlad i det sista avsnittet. Men det kan förbises inför de närande upplevelser som föreställningen ger oss att vårda. Styrkan med Panchayat 2 ligger i hur den aldrig tar sig själv på för stort allvar och glider in i situationskomedin utan ansträngning.

.
#Panchayat #recension #Neena #Gupta #trivs #när #Jitendra #Kumars #Sachiv #slår #sig #ner #Phulera