'Pistol' TV-recension: Danny Boyle & FX:s Sex Pistols-miniserie är mer skräp än punk

‘Pistol’ TV-recension: Danny Boyle & FX:s Sex Pistols-miniserie är mer skräp än punk

Johnny Rotten gjorde rätt i att stämma för att sluta FXs Pistol från att gå framåt.

De Sexpistoler och PiL-frontmannen misslyckades i slutändan hans juridiska insatser förra året för att förhindra att bandets musik används i Danny Boyle-regisserad miniserie. I alla fall, Pistol, som släpptes i sin helhet idag på Disney-ägda Hulu, är ett alltför sentimentalt kärleksbrev som aldrig borde ha skickats. Du kommer att hitta mer djup och äkthet om hur England verkligen har drömt under decennierna i veckans pompa och ståtliga Platinajubileum för Elizabeth II:s katastrofala regeringstid.

Enkelt uttryckt, Pistol är mer skräp än punk.

Även med brännande klassiker som “God Save the Queen” i den välgjorda soundtrackmixen, haltar den sexavsnitt långa serien som delvis är baserad på gitarristen Steve Jones memoarer från 2017 när den borde ryta. Hoppad med en förvånansvärt undermålig berättelse om ålderdom som hålls samman bildligt och bokstavligt av amfetamin, säkerhetsnålar och POV av Toby Wallace som Jones, Pistol fastnar i Sex Pistols motsättningar där det kunde ha frossat i dem med revolutionär entusiasm och klara ögon.

I den meningen kunde en skarpare plan för det uppsvällda Craig Pierce-skrivna projektet ha varit sångare John Lydons sparring Rotten: Inga irländska, inga svarta, inga hundar från 1993 smälte samman med sagan om bandets situationistiskt inspirerade manager i Paul Gormans visserligen överskrivna The Life & Times of Malcolm McLaren: The Biography från 2020. Även om båda böckerna, liksom deras centrala ämnen, är problematiska, är de inte heller rädda för att traska genom den ansträngande verkligheten i efterkrigstidens brittiska arbetarklassliv och den personliga uthålligheten hos dess huvudpersoner.

Det är inget du kommer att hitta mycket av i Bakom musiken-formaterad Pistol. Som det konstruerade bandet själva är Wallaces Jones, Anson Boons Lydon/Rotten, Louis Partridges Sid Vicious, Jacob Slaters trummis Paul Cook och Christian Lees som originalbasist Glen Matlock bara brickor i Boyle och Pearces nostalgispel. Förbannat, Pistols största prestation kan vara dess förmåga att återge den manipulativa och ibland glödande McLaren, som spelas här av impish Drottningens Gambits Thomas Brodie-Sangster, som en svag “förlorad liten pojke”.

Den typen av faux pas och glidning genom Boyle och Pearces onekligen begåvade händer är inte till en liten del hur Pistol snubblar bort från allt som var så högt om 1986 års regi av Alex Cox Sid och Nancy, huvudrollen Gary Oldman. Där den filmen gick för det ikoniska, lutar den här showen mot en tråkig konvention. Slänger in en sorts Bowie cameo, den oregelbundet tempo Pistol är ganska mycket en pojkklubb, med Game of Thrones’ Maisie Williams på drift som punkikonen Jordan och trion Chrissie Hynde (Sydney Chandler), Vivienne Westwood (Talulah Riley) och Nancy Spungen (Emma Appleton) misshandlade mestadels.

Produktionsdesigner och Trainspotting alun Kave Quinn gör ett mer än gediget jobb som skildrar den brutala ödsligheten av 1970-talets Storbritannien, med dess giftiga ångor av bleka imperialistiska skryt, men punkrockens och pistolernas ursprung var mycket mer än utseendet eller även tiderna. Med bara ett riktigt album under respektive bälte, och bara tre år totalt i existens, plus inte så pinsamma återföreningar 1996 och 2007, var Sex Pistols en kulturell paradox. FX Productions-miniserien från EP:erna Jones, Boyle, som siktar på vad som ser ut som populärt tilltalande, Moulin Rouge! medskribent Pearce Gail Lyon, Anita Camarata, Tracey Seaward, Paul Lee, Hope Hartman och wiip dränerar allt blod, tarmar och trasiga fingernaglar ur vad som per definition är en episk berättelse om ett gäng unga män som ryckte pengar ur kaoset och mycket mer.

Precis i slutet av den allra sista Sex Pistols-spelningen på det imploderande bandets amerikanska turné 1978 frågade den då fortfarande kvarvarande Johnny Rotten publiken på San Franciscos Winterland: “Har du någonsin fått en känsla av att du blivit lurad?”

Över 40 år senare, FX’s Pistol vet sitt rodnande svar.

#Pistol #TVrecension #Danny #Boyle #FXs #Sex #Pistolsminiserie #är #mer #skräp #än #punk