Vikram-filmrecension: Lokesh Kanagarajs enorma fanboyservice till Kamal Haasan är extremt tillfredsställande

Tamilsk superstjärna Kamal Haasan har återvänt till storbildsunderhållning efter fyra års mellanrum. Medan han var aktiv offentligt som TV-värd och ledare för ett politiskt parti, kunde han inte ha bett om en bättre comeback än Vikramsom är skriven och regisserad av Lokesh Kanagaraj.

Kamal och Lokesh berättade hela tiden att det inte fanns något samband mellan Vikram som kom ut 1986 och den nya iterationen. Men det är bara en halv sanning. Lokesh, liksom hans andra filmer, lyfter material från den filmiska brunnen i Kamal och återuppfinner det för att passa smaken av den aktuella skörden av den filmande publiken. Gnistan till den senaste Vikram kom från Kamal själv. När Lokesh gick fram till skådespelaren för att presentera en film för honom, talade den senare om en handlingsidé som han ursprungligen hade tänkt på för filmen från 1986. Men vid den tiden hade regissören Rajasekhar känt att berättelseidén var långt före sin tid och nollställde sig på en annan premiss om en ledig spion, som slutar med att förhindra en luftburen attack. Att Vikram var Kamals försök att göra en Bond-liknande film på tamil, medan denna Vikram är väldigt förankrad i termer av kultur och i sammanhanget sociala och relationer, långt ifrån Bonds värld.

Lämnad till Kamal kunde han inte ha gjort den senaste Vikram så bra. Han kunde kanske ha gjort en film bättre än den här versionen om en skurkagent som går på en mordrunda på ett personligt uppdrag. Men den filmen skulle inte ha varit så här rolig. Han skulle ha lagt lager på lager till berättandet och konstruerat några tysta, karaktärsbyggande ögonblick, vilket ger filmen en intellektuell tyngd. Lokesh, å andra sidan, håller denna film väldigt lätt för sinnet och ögonen. Berättandet är flytande och smidigt, fyllt med en uppsjö av fanboy-ögonblick.

Kamal återupptar sin roll som spion vid namn Vikram från den första filmen. Filmens bakgrund lånar dock händelser från Lokeshs karriärfilm Kaithi (2019). Historien: Vikram och hans team av spioner blev vanära och jagade av regeringen efter att en hemlig operation på 1990-talet gick åt sidan. Kamal och några av hans följeslagare går utanför radarn och lever gömda i cirka 30 år. De hyser inte längre törsten att stoppa utländska attacker. Allt de vill är att skydda sina nära och kära från just de människor de en gång kämpade för att skydda.

Det bästa av Express Premium
Premie
Stadsjordbruk kan bidra till att göra städer hållbara och levandePremie
Premie
Förklarat: Hur NAS-undersökning bedömer vad skolelever har lärt sig;  Vad...Premie

En stillbild från Vikram.

Vikram är ett spöke. Vi känner till hans nuvarande liv genom vinjetter från vänner och bekanta. Han är som ett förvrängt minne, alla verkar ha olika redogörelse för hans personlighet. Amar (Fahadh Faasil) driver sin egen polisenhet, som utför hitjobb på uppdrag av regeringen. Han och hans team arbetar utanför lagens gränser som håller andra män i uniform i schack. “Vi har inga regler. Om du har några kommer det att gå sönder”, säger Amar innan han tar upp fallet för att utreda några uppmärksammade mord.

Och där är Vijay Sethupathis Santhanam. En karaktär beskriver honom som en lokal version av den legendariske knarkkungen Pablo Escobar. Han är en kock, som producerar narkotiska läkemedel av hög kvalitet när han förses med rätt råvaror. Ett enormt parti råvaror försvinner tack vare en ärlig polis som arbetar med målmedvetenhet för att befria samhället från droghotet.

Mitt i allt detta kaos, var passar Vikram, en skurkspion, in? Fansen kallar kärleksfullt Kamal, Andavar (Gud). Och Lokesh är Kamals inbitna fan, så han har placerat den sistnämnda på en piedestal, varifrån han gör skotten i de små lekarna som de dödliga spelar.

Lokesh väver en mycket invecklad jakt kring det saknade råmaterialet som behövs för att producera droger under den första halvan. Det finns korrupta poliser, och det finns en annan uppsättning ärliga poliser och sedan finns det Santhanam och gänget som jagar spåret av drogens skattkammare. Det mesta kanske bara går över huvudet på dig. Du skulle verkligen bli otålig i väntan på att se vad som är grejen med Vikram? Vad ska han göra nu? Lokesh väljer dock att dra upp tempot. Strax innan vi når bristningsgränsen slår han oss med filmögonblicket som vi har väntat på. “Aarambikalangala (ska vi börja)”, säger Vikram. Och det är signalen att den goda delen bara är på väg att börja.

Lokesh slår oss med det ena publikbehagliga ögonblicket efter det andra. Ja, vi köpte biljetter till Kamal. Men Lokesh belastar inte Kamal med det stora ansvaret att underhålla oss under hela tre timmar. Han har gett även mindre karaktärer ögonblick att lysa. Sethupathi är övertygande som en hethårig narkoman, som talar så snabbt att hans läppar inte kan hålla jämna steg med talets hastighet. Fahadh Faasils närvaro på skärmen lovar oss att det är något stort på gång och håller oss investerade i historien. Och det finns en överraskande kvinnokaraktär, som kanaliserar sin inre brud (Kill Bill), som slaktar en grupp män med lite silver. Stilen och coolheten hon tillför scenen fick teatern att bli vansinnig. Det glada våldet, det speciella framträdandet, Kamals skur av skådespelarögonblick, där han utan ansträngning växlar mellan melankoli, arrogans och komedi, allt gör Vikram till en mycket tillfredsställande klocka.

Vikram är bara början. I klimax retar Lokesh minst tre separata filmer som kan förgrena sig från den här. Achoo (Suriya!). Achoo (Karthi!). Achoo (Kamal Haasan!).

.
#Vikramfilmrecension #Lokesh #Kanagarajs #enorma #fanboyservice #Kamal #Haasan #är #extremt #tillfredsställande