Recension |  "Jurassic World Dominion" bevisar att sagans uppfinningsrikedom har dött ut

Recension | “Jurassic World Dominion” bevisar att sagans uppfinningsrikedom har dött ut

Platshållare medan artikelåtgärder laddas
(1,5 stjärnor)

Efter att ha fokuserat den första “Jurassic World”-filmen på en labbkokt dinosaurie som heter Indominus rex och uppföljaren “Fallen Kingdom” om liknande art-skarvning Indoraptorsaga herden Colin Trevorrow har en karaktär i “Jurassic World Dominion” påpekar att sådana hybrider är ett minne blott.

Men i verkligheten har Trevorrow sparat sin mest monstruösa sammanslagning till sist: en bombastisk film som bevisar det tidlösa förundran och sjudande spänningen från 1993 års “Jurassic park” har dött ut till förmån för en ogudaktig blockbusterblandning. Även om återkomsten av den klassikerns stjärnor – Sam Neill, Laura Dern och Jeff Goldblum, som lekfullt ger allt – erbjuder lite välkommen nostalgi, finns det bara så mycket de kan göra för att rädda en ogenomtänkt, algoritmisk feltändning som klumpigt frammanar den överlägsna ” Mission: Impossible, “Raiders of the Lost Ark” och “Don’t Look Up” på en gång.

21 sommarfilmer för att få dig entusiastisk över att gå på bio igen

Tyvärr gör det “Dominion” till en passande kapper till “Jurassic World”-trilogin. Trevorrow, medförfattaren till alla tre filmerna och regissören för den första och tredje delen, fördubblar de egenskaper som gjorde 2015 års “Jurassic World” inte mer än en guilty pleasure och 2018 års JA Bayona-regisserade “Fallen Kingdom” en franchise-värsta katastrof. Kommer ni ihåg den militariserade rovfågelbrigaden? Eller dinosaurieauktionen på svarta marknaden? “Dominion” erbjuder mer av samma absurda intrig.

Det är synd, för “Fallen Kingdom” har åtminstone lyckats skapa en potentiellt laddad premiss för “Dominion”, där dinosaurier har släppts lös på världen och lämnat civilisationen att konfrontera mänsklighetens hybris. Men bortom smärtsamt expository bokstöd, som visar glimtar av dinosaurier som strövar genom trafiken, galopperande över slätterna och häckar på toppen av en skyskrapa, har “Dominion” lite intresse av att utforska hur dessa förhistoriska varelser obalanserar ekosystemet eller omkalibrerar näringskedjan.

Istället levererar Trevorrow och medförfattaren Emily Carmichael (som utarbetar en berättelse av Trevorrow och Derek Connolly) ett överfyllt spektakel om klimatdefaitism, stora tekniska övergrepp, moralen i kloning och, ja, mer underjordisk handel med dinosaurier. Och mycket av filmen utspelar sig i en dinosauriefristad i Dolomiterna i Italien, vilket återställer status quo och låter våra hjältar återigen sträva efter överlevnad medan de navigerar på dinos gräsmattor.

Förutom att återskapa “Jurassic Park”-trion, går “Dominion” vidare med “Jurassic Worlds” avgjort mindre karismatiska centrala duo: före detta velociraptor-tränaren Owen Grady (Chris Pratt) och parkchefen som blev dino-rättighetsaktivisten Claire Dearing (Bryce) Dallas Howard). Filmen tar fart fyra år efter “Fallen Kingdom”, där dinosaurierna som skapades för den dödsdömda Jurassic Park och dess efterträdare, Jurassic World, räddades från ett vulkanutbrott, fraktades till Kalifornien och släpptes lös på det amerikanska fastlandet efter den tidigare nämnda dino budgivningen gick snett.

Owen och Claire gömmer sig i Sierra Nevada och håller sig utanför nätet medan de tar hand om Maisie Lockwood (Isabella Sermon), den lamslösa tonåringen som impulsivt släppte lös dinosaurierna i “Fallen Kingdom” efter att ha upptäckt att hon var en klon av sin mamma . Men Maisies värdefulla DNA sätter henne i hårkorset för Biosyn, en genetikstjärna som drivs av den underhållande off-kilter Lewis Dodgson (Campbell Scott, i en roll som kort spelas av Cameron Thor i “Jurassic Park”). Samtidigt försöker paleontologen Alan Grant (Neill), paleobotanisten Ellie Sattler (Dern) och kaosteoretikern Ian Malcolm (en scenstjäl Goldblum) avslöja samma företag för dess ogenerat onda komplott för att kontrollera världens matförsörjning genom genetiskt förbättrade gräshoppor.

Som slutsatsen inte bara till denna trilogi utan till sexfilmssagan “Jurassic”, ger “Dominion” Neill, Dern och Goldblum ett tillräckligt tillfredsställande segervarv. Innan generationerna “Jurassic Park” och “Jurassic World” kolliderar finns det dock många fler karaktärer att cykla igenom. BD Wong är tillbaka som Dr. Henry Wu, geningenjören vars upprepade misslyckande att lära av sina misstag gränsar till parodi. Dichen Lachman spelar en dinosaurie-smugglare som, i en förbryllande repressalier mot “Fallen Kingdoms” häftigaste inbilskhet, använder en laserpekare som beordrar dinos att attackera sina mål. Mamoudou Athie och DeWanda Wise gör tilltalande tillägg – som Biosyns skumma kommunikationschef respektive en dygdig lastpilot – men går ändå vilse i blandningen.

För att ge Trevorrow kredit, vet han säkert hur man iscensätter en actionsekvens och frammanar suggestiva bilder. En motorcykeljakt genom det dino-angripna Malta blir en rullande tur, och en scen med vit knogar där Howards Claire undviker en best genom att kasta sig under vattnet visar sig vara värdig Steven Spielbergs originalfilm.

På tal om den filmen, “Jurassic Park”-återuppringningarna – som kommer tjockt och snabbt, särskilt i sista akten – framkallar stön, hurrarop och ingenting däremellan. När “Dominions” sista 20 minuter spelas som en beat-for-beat-återskapning av tidigare filmers uppsättningar, blir det tydligt att Trevorrow och Co. inte har något nytt att säga. I en välkommen fläck av självmedveten shtick låter filmen åtminstone Goldblum sammanfatta tillståndet för franchisen: “Jurassic World? Inte ett fan.”

PG-13. På områdets teatrar. Innehåller intensiva handlingssekvenser, visst våld och starkt språk. 147 minuter.

#Recension #Jurassic #World #Dominion #bevisar #att #sagans #uppfinningsrikedom #har #dött