Jann Wenner på Rolling Stone: “Vissa recensioner var bara olidligt otäcka”

Than häromdagen pratade Jann Wenner om sin generation. För honom flyger inte den vanliga uppfattningen att millennials och generation Zers har nötkött med babyboomers som han – från deras antaganden om deras musiks företräde till deras skuld i klimatförändringarna.

“Jag ser inga bevis för det,” sa tidningen Rolling Stones grundare. “Millennials är lika uppmärksamma på 60-talets musik och Beatles och Stones som de är på vad som är aktuellt. Och ansvaret för att misslyckas med att hantera klimatkrisen ligger helt och hållet på koldioxidindustrin och oljebolagen och politikerna som har tagit deras pengar, inte på babyboomers.”

Åsikter som det kan slå vissa yngre människor som anledningen till att de myntade frasen “OK, boomer” till att börja med. Men alltså, boomer har varit något av ett varumärke för Wenner i mer än ett halvt sekel nu, och ett extremt framgångsrikt sådant. Även om han aldrig kallade sig en talesperson för sin generation – själva idén om det får honom att blanchera – har Wenner spelat en stor roll i både att reflektera dess sanningar och främja dess mytologi. Faktum är att hans önskan att på nytt hävda sitt engagemang för frågorna och historien om hans demografi var en anledning till att han bestämde sig för att skriva en ny 554-sidig memoarbok med titeln – vad mer? – Som en rullande sten. “Jag ville visa vad babyboomens anda och syfte och karaktär var,” sa han.

Längs vägen ville han också presentera en meritlista som han etablerat med tidningen Rolling Stone som gjorde det till ett av 1900-talets mest resonansfulla och beundrade publiceringsföretag. I processen etablerade det honom också som en av branschens stjärnklara och mest kontroversiella figurer. Som det visar sig hade kontroverser också en viktig roll i att inspirera hans bok.

För fem år sedan publicerades en annan bok om Wenner, med titeln Sticky Fingers av journalisten Joe Hagan, som ibland gav ett vissnande porträtt av sitt ämne. Även om det erkände Wenners hisnande prestationer, målade det också upp honom som en självengagerad fanboy som förrådde goda vänner och använde sin tidning lika mycket som ett personligt pass till det höga livet som ett medel för redaktionell innovation och kreativitet. Olyckligtvis för Wenner gav han Hagan sista ordet över dess innehåll när han kontrakterade den boken, vilket lämnade en av förlagsverkets mest inflytelserika personer maktlös att utmana dess synvinkel. “Jag gick in i det med full tro och ville lita på och vara en öppen bok och berätta en historia,” sa Wenner. “Jag trodde att det fanns integritet där. Jag hade fel.”

Jann Wenner i september 2022.
Jann Wenner i september 2022. Foto: Evan Agostini/Invision/AP

Wenner sa att hans första reaktion efter att han läst Hagans bok var “att ha ont i magen. Alla dessa pengar och tid och ansträngning hade lagts på något som visade sig vara så dåligt skrivet och felaktigt och klurigt. Jag visste inte att han var så otäck pigg.”

Med tanke på en sådan upplevelse kommer vissa oundvikligen att se Wenners bok som ett sanerat korrektiv till den tidigare. I själva verket betonar hans tome mer av hans professionella triumfer än hans personliga peccadilloes. Men den erbjuder också många uppriktiga iakttagelser, klarsynta bedömningar och underhållande avslöjanden om tidningens långa och historiska historia. Det finns också uppriktig information om hans personliga liv, från hans fyllda förhållande med sin mamma till hans liv som en homosexuell man som inte helt accepterade den identiteten förrän han var medelålders.

Wenner pratade länge om allt av Zoom från sitt strandhus i Montauk, Long Island. Han såg solbränd och utvilad ut och talade med pojkaktig entusiasm och snabbhet och svarade på ännu mer utmanande frågor med snabba, om inte alltid lätta att tolka, svar.

Wenner föddes i New York för 76 år sedan och växte upp i San Rafael, Kalifornien, strax utanför San Francisco på en sträcka som hans familj fick smeknamnet Rainbow Road. Hans föräldrar skilde sig när han var 11 och medan han i boken beskriver sin far som “en godhjärtad, generös man”, skrev han mycket mindre smickrande saker om denna mamma. Han beskriver henne som en extrem narcissist, som vid ett tillfälle jämför henne med Donald Trump, kanske hans minsta favoritfigur. När hon låg på sin dödsbädd och han gav henne en sista kyss, var hans mammas sista ord till honom “få bort dina smutsiga händer från mig”. Men när han tillfrågades om henne i vår intervju, sa Wenner “Jag beundrade min mamma. Som barn vet jag inte om hon var så narcissistisk. Det var först efter college som hon typ … jag vet inte …” varpå hans röst slutade.

På frågan hur han tror att hennes beteende kan ha påverkat honom när han växte upp, sa han att han tror att det gav honom mantrat att “gå ut och få det du vill ha. Gå ut till fullo.”

Jann Wenner.
Jann Wenner. Foto: Bettmann/Bettmann Archive

Det var verkligen vad han gjorde 1967 när han startade Rolling Stone i San Francisco, där en stor rockscen höll på att bryta ut. Med $7 500 som han lånade av familjemedlemmar och av sin blivande fru, Jane Schindelheim, satte han sig för att skapa en publikation som skulle behandla rock’n’roll med en vördnad som den aldrig tidigare fått. Resultatet slog en nerv ganska snabbt, med hjälp av skarpa och mycket informerade intervjuer med rockstjärnor som Mick Jagger och Pete Townshend. Tidningen fick ytterligare draghjälp genom provocerande inslag, som en spridning av det då nya fenomenet rockgroupies och användningen av ett tidigare förbjudet nakenfoto av John och Yoko på omslaget. Den sistnämnda fick pärlhäftande reaktioner från mainstreampressen, vilket hjälpte frågan att sälja så bra att Wenner senare sa: “skriv ut en berömd förhud och världen kommer att slå en väg till din dörr.”

Bilden var revolutionerande inte bara för att den visade sin tids mest dyrkade superstjärna helt exponerad utan också för att den inte projicerade sexualitet utan renhet. “John hade en ganska genomsnittlig kropp och hans fru är ganska medelmåttig. Så det här var deras sätt att säga “vi är alla lika”, sa Wenner. “Det sa “skäms inte för era kroppar.” Omslagsraden var från Genesis: ‘De var nakna och orädda’.”

På det viset var Wenner självsäker nog att skriva ut berättelser i tidningen som hade så långa som 10 000 ord i början. “Det gjorde oss annorlunda,” sa han, även om han nu tillåter det, “en del [stories] pågick för länge.”

Wenner tror att några av tidningens tidiga skivrecensioner inte heller har åldrats väl, inklusive nedtagningar av bränd jord av de tidiga Led Zeppelin-albumen, samt en bedömning av debuten av Jimi Hendrix Experience som nosade på “den dåliga kvaliteten på sånger och texternas vansinnighet”.

“Några av recensionerna var bara olidligt otäcka,” sa Wenner. “Ärligt talat, det var därför jag blev av med Lester Bangs. Han var utan tvekan en bra stylist, men han skulle förlöjliga någons arbete utan någon annan anledning än att det var ett bra riff för honom.”

I tidningens tidiga dagar utvecklade Wenner en nära relation med musikindustrins titaner som Atlantic Records Ahmet Ertegun och tog vid ett tillfälle pengar från Columbias Clive Davis för att hålla sitt företag flytande. Oroar han sig någonsin för att sådana saker skulle äventyra tidningens innehåll? “Jag var säker på att jag kunde motstå det”, sa han. “Och människor som Clive var sofistikerade nog att veta att vårt värde för dem var beroende av att vi var ärliga mot läsaren.”

På samma sätt hindrade Wenners växande vänskap med Mick Jagger inte Rolling Stone från att köra brutalt ärlig bevakning av Stones katastrof i Altamont. “Vi hade inget annat val än att gå med den verkliga historien,” sa han.

Allt eftersom tiden gick och Wenner blev kompisar med stjärnor som Bruce Springsteen och Bono, blev det dock lite grumligare. I boken skriver han om hur han och Bono skulle vinka åt varandra från sina balkonger med utsikt över Central Park West. “Jag kommer inte att förneka [adding] den extra halva stjärnan i en skivrecension då och då”, sa Wenner. “Min entusiasm kan ha varit överväldigande, men vad så? Det var positivt för alla.”

Så småningom fick det dock en uppfattad konsekvens. När tidningen blev mer och mer framgångsrik, sa äldre läsare med jämna mellanrum att den hade “sålt slut”. “Det var allas besatthet,” sa Wenner. “Den person som uttryckte det bäst var Timothy Leary, som sa,” vår oro är inte att “han kommer att bli för kommersiell” utan att “han inte kommer att vara kommersiell tillräckligt! Han sa till mig, “Du har en roll att spela som är väldigt viktig.”

Calvin Klein, Fran Lebowitz, Kelly Klein och Jann Wenner på Malcolm Forbes 70-årsfest 1989.
Calvin Klein, Fran Lebowitz, Kelly Klein och Jann Wenner på Malcolm Forbes 70-årsfest 1989. Fotografi: Ron Galella/Ron Galella Collection/Getty Images

Hittills är meritlistan för viktiga berättelser som tidningen publicerat under åren häpnadsväckande, från Hunter Thompsons överladdade skrift, till att avslöja skandalen om Karen Silkwood, till att få århundradets scoop med den inre berättelsen om var Patty Hearst befinner sig. när ens FBI inte hade en aning om var hon var.

Under alla dessa triumfer, och hans ständigt växande offentliga profil, lyckades Wenner hålla sin sexualitet i stort sett okänd. I boken skriver han om hemliga sexuella möten han hade med män med anor från internatskolan på 1950-talet, en tid då sådana saker nästan demoniserades överallt. Hans fru hade begränsad medvetenhet om den delen av hans liv i decennier. Wenner själv accepterade inte helt sin sexualitet förrän han närmade sig 50, inspirerad av hans förhållande med modedesignern Matt Nye. Ändå rapporterar han lite kamp med den aspekten av sitt liv under alla decennier innan. “Jag var inte ute efter att komma ut ur garderoben,” sa han. “Det skapade en del spänningar, men jag mådde bra. Jag uppfostrade små barn. Jag hade en familj. Jag hade ingen anledning att rocka några båtar.”

När han diskuterar ämnet i vår intervju är det omöjligt att säga om Wenner förringar vissa känslor han upplevt eller om han helt enkelt är en expertfackman. Liksom många mycket effektiva människor framstår han mindre som en man av reflektion än en av handling, en egenskap som kan leda till inkonsekvenser i hans uttalade attityder. Vid ett tillfälle i vårt samtal kallade han att komma ut för “en fantastisk release. Jag mådde bara så mycket bättre.” Vid en annan sa han att han kanske inte hade kommit ut alls om det inte var för att han blev kär i Nye. Det retar honom fortfarande att deras förhållande “outades” av en berättelse i Wall Street Journal. “Jag tycker inte att det var försvarligt”, sa han. “Den enda anledningen till att de gjorde det var för sensation. Det var obehagligt eftersom jag försökte navigera i lösningen med min fru och andra personer i min krets.”

Idag, med sex barn i sin familj (tre av dem adopterade med Nye), sa Wenner att att vara gay bara är “en del av vem jag är. Jag identifierar mig mer som en pappa.”

Sedan han sålde sin andel i Rolling Stone för fem år sedan har han haft mycket mer tid att koncentrera sig på den fadersrollen. Den kanske mest känslosamma delen av boken täcker hans separation från tidningen och de många faktorer som ledde fram till det. En faktor, sa han, var “kampen i uppförsbacke mot internet, vilket innebar att att driva tidningen “inte längre var en sprudlande, banbrytande sak”, sa han. “Det var “hur sparar vi pengar?”

Mer, han brände ut på musiken. “Det blev bara så repetitivt för mig,” sa han. “Jag ville inte läsa en musikerprofil till.”

En av de sista dropparna var kontroversen som kom efter att tidningen spred en berättelse om en gruppvåldtäkt vid University of Virginia som inte hade inträffat. Han tror att en del av det som ledde till tidningens otillräckliga noggrannhet i att kontrollera kvinnans berättelse härrörde från “sympati för offret. Det innebar att vi inte skulle pressa för hårt”, sa han. “Ta hennes ord, utsätt inte henne för ytterligare stress och förnedring.”

En tid efter att han sålt tidningen till Jay Penske – en mediemogul som han i boken beskriver som ”en snygg man med en fruktansvärd frisyr” – slutade Wenner att läsa Rolling Stone. “Det handlar egentligen inte om saker som jag är så intresserad av,” sa han.

Istället har han kommit ikapp med att läsa romaner, resa och uppfostra sina tre yngre barn. Även om han har upplevt några allvarliga hälsoskräck under de senaste åren, sa han att han är på god väg. “Jag har min dåliga rygg och mitt dåliga ben”, tillät han, “men jag mår bra.”

Mer, han lyxar till att äntligen få chansen att fira sitt arv med sina egna ord. När han bedömde sitt arv med Rolling Stone, sa han, “meritlistan är fantastisk. Folk kunde gnälla, men vi gjorde rätt.

#Jann #Wenner #på #Rolling #Stone #Vissa #recensioner #var #bara #olidligt #otäcka