"Andor" markerar ett stort och oerhört välkommet avsteg från Disney+s typiska "Star Wars"-modell: TV-recension

“Andor” markerar ett stort och oerhört välkommet avsteg från Disney+s typiska “Star Wars”-modell: TV-recension

Andor” är, både till design och omständigheter, omedelbart annorlunda än dess “Stjärnornas krig” tv-föregångare. Där “The Mandalorian”, “Boba Fett” och “Obi-Wan Kenobi” vävde in sina största avslöjanden i det större tyget av Lucasfilms universum, rusar “Andor” inte mot de ögonblick som kan få fansen att flämta av ren igenkänning . Istället gör den något mer överraskande: den berättar historien om människor som inte har något att göra med Solos, Skywalkers eller Palpatines, men vars liv ändå spelar roll.

Naturligtvis, åtminstone en del av anledningen till att serien kan ta sin tid på det här sättet är att den hemsökta hustlern Cassian Andor (Diego Luna, också en exekutiv producent) är inte alls en helt ny karaktär. Som den motvilliga hjälten i 2016 års “Rogue One”, som skildrade rebellens pilotuppdrag att stjäla Death Star-planerna som driver “A New Hope”, är Cassians arv från “Star Wars” redan skrivet. Vi vet redan att Cassians liv så småningom kommer att korsas med någon som rebellledaren Mon Mothma (Genevieve O’Reilly, återvänder för mer djupgående arbete i “Andor”). Vi känner redan till hans öde – dramatiskt och hoppfullt och oförglömligt i de sista minuterna av “Rogue One” – och att det är väl och verkligen förseglat.

Så visst: på ytan av det är det utmattande att inse att “Andor” – skapad av “Rogue One” medförfattaren Tony Gilroy – är en prequel till en prequel. Men att kunna kliva mer utanför den enda “Star Wars”-vägen som varannan serie åtminstone har varit tvungen att besöka ger “Andor” lite oväntad frihet att skapa en helt egen värld. Det här tillvägagångssättet kan också vara anledningen till att Disney+ inte bara debuterar med tre avsnitt samtidigt (den 21 september), utan också tog det aldrig tidigare skådade draget att tillhandahålla fyra screeners att trycka på långt före showens premiär. “Andor” verkar inte vara så intresserad av att hänga sig åt den typ av fantjänst som annars skulle garantera tittarna – och hur mycket mer intressant är det?

Showen tillkännager sina avsikter att vara huvudstaden “d” annorlunda än dess öppningsminuter, som ser Cassian leta efter sin sedan länge förlorade syster på en utomjordisk bordell. (För så mycket som spöket från “Slave Leia” har skymtat över “Star Wars” i decennier, har denna galax långt, långt borta mycket oftare fastnat för undertext när det kommer till sex.) Som i “Rogue One”, Lunas Cassian är en lagom karismatisk och stilig ledande “Star Wars”-man, men visar sig snabbt villig att riskera allt på ett mycket mer bokstavligt sätt än de flesta. Denna speciella egenskap hos honom irriterar hans mekaniker ex, Bix (Adria Arjona), oroar hans adoptivmamma, Maarva (den alltid välkomnade Fiona Shaw), och gör rakt ut upprörd Syril Karn (Kyle Soller), en spänd empirepolis som värdesätter ordning framför allt. . Och ja: detta är “Star Wars”, det finns naturligtvis en mystisk nykomling (den ständigt gåtfulla Stellan Skarsgaard) och en bedårande droid vars lojalitet och stammar vann mig över på några sekunder (särskilt som röstskådespelaren Dave Chapman, veteranen).

Det finns naturligtvis alla möjligheter att “Andor” kommer att bli en lika stor del av “Star Wars”-filmerna som dess andra Disney+ TV-motsvarigheter längre in i sin säsong på 12 avsnitt. Det som förhoppningsvis ändå borde skilja det åt även då är hur Gilroys smarta manus och Toby Haynes säkra regi går samman för att bygga upp sinnen för plats, karaktär och social ordning som få andra nyare (live action) “Star Wars” iterationer. Showen har inte särskilt bråttom (de tre första avsnitten som släpps tillsammans är verkligen av en bit), och det kan förlora det lite kortare uppmärksamhet. De som stannar kvar kommer dock att belönas för sitt tålamod. Genom tillbakablickar till Cassians barndom på den avlägsna planeten Kenari får vi veta om en av de tusentals civilisationer av “mörkögda” människor som stridspiloter rusar över på väg till äran. Mellan Luke Hulls intrikata produktionsdesign, Nicholas Britells svällande partitur, Michael Wilkinsons kostymdesign och Emma Scotts hår och smink, känns varje värld som Cassian besöker mycket mer påtaglig och inlevd än de flesta “Star Wars”-uppsättningar, som annars tenderar att frammana framtida Disneyworld åkattraktioner.

I denna del av livet innan upproret brast från gnista till låga, lägger “Andor” grunden för det kommande upproret. Genom att följa personer som Cassian, Bix, Syril och alla mellanchefslakejerna som håller imperiet igång och medborgarna modiga nog att stå upp mot dem, avskaffar showen lojalitet till förmån för att följa till synes vanliga människor i deras djärvaste timmar.

Så om vi ska få dussintals spinoffs och prequels och remakes och re-imaginings, kan de göra värre än att följa denna “Andor”-modell, som kanske inte är så riskabel som den verkar. Miljontals människor har blivit förälskade i denna galax för de oändliga möjligheter som finns inom; varför inte utforska dem mer detaljerat än att spela “Star Wars”-bingo vanligtvis gör det möjligt att hitta något nytt där?

De tre första avsnitten av “Andor” har premiär onsdagen den 21 september på Disney+.

#Andor #markerar #ett #stort #och #oerhört #välkommet #avsteg #från #Disneys #typiska #Star #Warsmodell #TVrecension